Вилучення земельних ділянок для державних і муніципальних потреб – коли і чому

Власникам, здійснює будівництво особистих будинків, слід розуміти, як проводиться вилучення земельних ділянок для державних і муніципальних потреб і за яких обставин процедура може бути застосована до землі під належними їм будівлями. У статті описані можливі причини відчуження земель і вимоги до процедури і документами.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Вилучення земельної ділянки на госнужды – це неприємне звістка, і як себе вести при цьому не завадить знати

Вилучення земельної ділянки у власника для державних і муніципальних потреб

Щоб забрати землю для зведення інфраструктурних об’єктів та інших будівель, її необхідно викупити у власника за ринковою ціною. Передача ділянок у державну власність регулюється Земельним кодексом, в якому в 2015 р. виділена глава, присвячена відчуження земель на користь держави. Ключовим моментом процесу є його відшкодувальний характер. Власник, який передає свою земельну власність державі, повинен отримати рівноцінну компенсацію.

Підстави для вилучення земель

Ст. 49 ЗК РФ визначає причини, за якими органи влади можуть отримати право на ділянки, що належать приватним особам. До них належать будівництво та реконструкція наступних об’єктів:

  • енергетичні системи загальнодержавного або локального масштабу;

  • АЕС;

  • оборонні споруди, включаючи системи захисту державного кордону;

  • транспортна інфраструктура, включаючи інфраструктуру залізниць;

  • об’єкти космічної галузі;

  • забезпечення природних монополій;

  • комунікації загальнодержавного або локального масштабу, включаючи електрику, газ, водо — та теплопостачання;

  • автошляхи.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Будівництво нових доріг може стати причиною вилучення земель у населення

Інші ситуації повинні бути передбачені на рівні федеральних законодавчих актів. Відчуження території у власника також може проводитися в рамках конфіскації при засудженні за злочини і деякі правопорушення, а також реквізиції в разі стихійних лих, техногенних катастроф, епідемічних захворювань людей і тварин.

Будівництво об’єктів общефедерального або місцевого значення

Відчуження земельних площ для зведення на них об’єктів державного призначення вимагає затверджених документів планування або проектів планування. Крім цього допустимі обґрунтування:

  • розвиток заповідників та заказників;

  • виконання міжнародних угод;

  • надрокористування (потрібна наявність державної ліцензії);

  • знесення аварійного житлового будинку з передачею державі землі під ним.

На вилучення площ на підставі документів планування є 36 місяців після їх затвердження.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

При знесенні старого занедбаного будинку земля переходить у руки» державі

На нашому сайті Ви можете ознайомитися з найпопулярнішими в Підмосков’ї ділянками для будівництва заміського будинку. У фільтрах можна виставити бажаний напрям, наявність газу, води, електрики та інших комунікацій.

Вилучення земель у рамках розвитку забудованих територій

Питання розвитку територій регулюються Містобудівним кодексом. В рамках програм можлива зміна призначення ділянок, прокладка комунікації, в тому числі, зачіпаючи частини території, які перебувають у приватній власності. В рамках діяльності по розвитку можливе вилучення земель, що належать приватним особам і підприємствам. Слід мати на увазі наступні моменти, що підтверджуються судовою практикою:

  • підписання угоди про територіальному розвитку не може бути єдиною причиною переходу права власності на затрагиваемый узгодженим планом земельний наділ;

  • Верховний суд РФ зазначив, що причина вилучення повинна полягати в суспільній користі, отримати яку можна без ділянки, що належить іншим особам, єдиною причиною відчуження частини території не повинно бути отримання прибутку або інших вигод комерційним підприємством, керуючим територією;

  • рішення про відчуження власності можна оскаржити в частині розміру виплаченої компенсації (ч. 13 ст. 56.12 Земельного кодексу РФ), так і по суті (ч. 14 ст. 56.6 того ж Кодексу).

Перевести об’єкт приватної власності в держвласність можна при наявності законного обґрунтування з дотриманням нюансів процедури.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Перехід ділянки у державну власність можливий тільки на законній підставі

Забезпечення оборони і безпеки

Вилучені для оборонних цілей, включаючи забезпечення безпеки ділянок кордону, землі вилучаються з обороту за ст. 27 ЗК РФ і можуть бути переведені в статус ЗАТЕ. Землі, призначені для цілей оборони, можуть бути використані для:

  • розміщення військових частин, військових організацій та установ;

  • розробки, виробництва і зберігання на складах озброєння, військової техніки і боєприпасів;

  • будівництво споруд держрезерву і зберігання запасів.

При виділенні земель для цілях охорони кордону на них розміщують загородження, інженерно-технічні конструкції та пункти пропуску.

Вилучення у власника унаслідок неналежної експлуатації

На відміну від возмездного викупу, вилучення з-за неналежного використання можливе в декількох ситуаціях:

  • тривалий (3 і більше років) нецільове розпорядження землею сільгосппризначення;

  • відсутність належної експлуатації;

  • грубе порушення норм землекористування.

Рішення про вилучення виносить орган місцевого самоврядування, який повинен проінформувати власника про допущені ним порушення і наслідки, що виражаються у втраті права власності.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Покинута засмічена земля – привід вилучити землю у власника

Це може бути цікаво! У статті за наступним посиланням читайте про те, на що звертати увагу при виборі земельної ділянки.

Порядок вилучення ділянки в 2019 році

Вилучення земельної ділянки для державних потреб у Земельному кодексі присвячено розділ VII.1. При переході власності державі відбувається наступна послідовність дій:

  • Рішення держоргану або муніципалітету в рамках повноважень (ст. 56.3 ЗК).

  • Подання зацікавленою організацією клопотання муніципалітет (якщо потреба виходить за рамки прямих повноважень владних органів). Направити такий запит мають право підрозділи природних монополій, підприємства-надрокористувачі, компанії, що здійснюють діяльністю, для якої потрібно провести відчуження ділянки.

  • Виявлення за допомогою запитів в Росреестр всіх осіб, чиї ділянки будуть передані в держвласність, а нерухомість вилучена. При необхідності інформацію запитують в архівах.

  • Прийняття офіційного рішення, що дозволяє однозначно ідентифікувати відчужувані об’єкти. Одночасно вилучають нерухомість, розташовану на відчужуваної площі.

  • Підготовка угоди про відчуження земель і передача його на розгляд власникам. Проект документа повинен містити істотні умови договору, з якими може погодитися або не погодитися власник.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Складання договору відчуження землі обов’язково

  • Підписання договору, що включає в себе ідентифікаційну інформацію про ділянки землі, мета їх відчуження, терміни зміни власника, суму виплат і деякі додаткові дані, згідно ст. 56.9 ЗК РФ.

Після підписання письмової угоди між власником та органом державної влади відповідного рівня в особі уповноваженого представника, а також з організацією, ходатайствовавшей про відчуження, дії, пов’язані з переходом права, його держреєстрацією, а також перерахування викупної суми проводяться у відповідності з положеннями договору.

Якщо власник не згоден з оцінкою свого майна і не хоче підписувати запропонований договір, рішення про передачу прав власності приймається судом. Якщо не вдалося знайти власника, рішення про звернення в держвласність також приймає судова інстанція.

Визначення викупної вартості

Згідно ст. 56.7 Земельного кодексу вартість ділянки, яка виплачується при його передачі державі, включає в себе:

  • ринкову оцінку прекращаемых прав на землю, включаючи право власності;

  • збитки, одержувані через відчуження, включаючи збитки від неможливості виконання договірних зобов’язань перед контрагентами;

  • упущена вигода, розраховується за встановленими нормами.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Власник ділянки має отримати компенсацію за відчужений ділянку, можливі збитки і упущену вигоду

Це може бути цікаво! У статті за наступним посиланням читайте про субсидування заміського житла.

Вартість нерухомості, розташованої на відчужуваної площі, збудованої і зареєстрованої згідно із законодавчими нормами, також входить в компенсацію.

У викупну суму не входять наступні витрати:

  • вироблені не за призначенням ділянки землі;

  • розпочаті після отримання офіційної інформації про майбутній відчуження;

  • збитки по операціях, укладеним після попередження.

Провести розрахунок компенсації необхідно за два місяці до передачі власникам земель проекту угоди.

Постановою Конституційного суду № 9-П/2019 від 1 лютого 2019 року встановлено, що надання компенсації власнику нижче ринкової ціни його майна незаконно. Зокрема, при розрахунку вартості на день передував схвалення уповноваженим органом проекту планування території, може не враховуватися підвищення ціни об’єкта, викликане ринковими чинниками, що порушує конституційні права громадян.

Изъятие земельных участков для государственных и муниципальных нужд – когда и почему

Компенсація здійснюється тільки на законних підставах, при спробі «заощадити» власник ділянки має право поскаржитися до суду

Документальне оформлення вилучення

Вилучення земельних ділянок для державних або муніципальних потреб оформляють у вигляді письмової угоди з кожним власником. Договір носить безоплатно характер і передбачає виплату компенсації.

Послідовність кроків держорганів, що гарантує виконання вимог закону:

  • Після прийняття рішення про відчуження земель слід протягом тижня письмово проінформувати власників усіх об’єктів, запланованих до переходу в держвласність.

  • У власників є 3 місяці на те, щоб вивчити проект договору. До закінчення виділеного терміну вилучати майно можна тільки за ініціативою поточного власника.

  • Звернутися до суду із заявою про примусове позбавлення власності зацікавлена сторона може не раніше, ніж через 3 місяці після надання власникам проекту договору.

  • Відео опис

    Ще про вилучення земельної ділянки у разі оренди у відео:

    Це може бути цікаво! У статті за наступним посиланням читайте про сучасну реставрацію фамільного будинку.

    Висновок

    Оцінка розміру відшкодування провадиться зацікавленою стороною на підставі ринкової інформації. Особа, що не згодна з проведеною оцінкою своєї дільниці, може звернутися до суду, надавши дані незалежної експертизи вартості та виникаючих збитків.

    Ще трохи уваги!

    Напишіть в коментарях, як думаєте – для державних інтересів можливість вилучати земельні ділянки повинна бути, або все-таки треба ставити на перше місце приватну власність?

    Оцінок 0